Päť+1 vecí, pre ktoré nebudeš v biznise úspešný

Bod číslo jeden: priveľmi sa zaujímaš o denné dianie okolo seba

… tým by som začal. Poznáš to: 19:00, zapínaš správy, cez deň preklikávaš TOPky.sk, hnonline.sk a jednoducho vieš, čo sa deje. Samozrejme, treba byť informovaný, zhruba vedieť, kto kde s kým a prečo, ale… Ale dával by som si veľký pozor na to, do akej miery ma to ovplyvňuje a koľko energie a úsilia vynakladám na absorbovanie týchto správ. Nemyslím si, že je Slovensko na úrovni TOP spravodajských krajín. Skôr by som povedal, že 80% obsahu je umelo prebratého, hlavne čo sa týka zahraničia a podobne. Na druhej strane, nikdy ma nezaujímalo, kto si zo slovenskej politickej scény nakradol najviac. Naučil som sa starať sám o seba, o svoj biznis a svoju rodinu a neriešiť veci, ktoré sa ma síce dotýkajú, lenže množstvo oviec a dôchodcov zakaždým prevalcuje našu skromnú, ale zato zdravo rozmýšľajúcu menšinu. Z pohľadu biznisu je oveľa lepšie sa o to nestarať na dennej báze, veľmi to dopomáha k znižovaniu krvného tlaku. Tie hlavné highlity sa k nám aj tak určite dostanú.

Ak si chceš udržať zdravú myseľ a venovať sa sebe, svojej rodine a svojmu podnikaniu, jednoducho musíš vypustiť stále veľmi neprofesionálne spravodajstvo na veľmi chabej denno-dennej úrovni. O Facebooku ani nehovorím. Ak pri tejto sociálnej sieti stráviš viac, ako hodinu denne a nevyužívaš ho predovšetkým na reklamu alebo prezentáciu, vyhadzuješ svoj čas von oknom. Znova a znova. Mačiatka a memes ti v biznise vôbec nepomôžu a povedzme si na rovinu, Facebook down, Instagram up.

Bod číslo dva: tráviš príliž veľa času s priateľmi

… je to samozrejme v poriadku, ak máš 15+ a neriešiš niečo, ako svoju budúcnosť, bývaš u vašich a je ti jedno. Ak sa však na verejnosti prezentuješ ako úspešný človek, tváriš sa, že niečo vieš, využívaš to, vykonávaš samostatne nejakú činnosť na dosiahnutie zisku, ale každý večer sedíš na pive s kamošmi - “neco je špatne”. Už to konečne pochop. Kamoši sú na inej vlne, ako ty, oni na to majú čas, ty ním zjavne mrháš. Treba sa zabaviť, raz za čas, ale ak sú večerné pivné seansy tvojím cieľom, v skutočnom biznise nemáš čo hľadať. Nie nadarmo je každé druhé motivačné video zamerané na rozdiel medzi večerom obyčajných ľudí a večerom úspešných ľudí.

Väčšina sa ide zabaviť von, prechlastajú celý večer, dva dni im je zle a v pondelok ráno nadávajú, že je pondelok ráno. Úspešný človek si v piatok večer naplánuje víkend, cez víkend dotiahne to, čo nestihol cez týždeň a pripraví sa na nasledujúce dni, aby mal harmonogram a aby mu ani len vo sne nenapadlo, že nejaký pondelok má nejaký prívlastok. Je to deň, ako každý iný, ktorý úspešný človek uchopí do svojich rúk a vytiahne z neho maximum.

Bod číslo tri: stále žiješ doma s rodičmi

… osamostatnenie sa je základný kameň úspechu, ktorý oddeľuje tých, čo skúšajú od tých, čo to myslia naozaj vážne. Je to presne to isté, ak podnikáš popri zamestnaní. Ak máš stále svoju istotu (zamestnanie, domov) a popri tom rozbiehaš iný biznis, poprípade už máš niečo rozbehnuté, nikdy do toho nedáš maximum. Stále máš pocit komfortu, že ak to náhodou nevyjde (na čo myslíš dosť často), budeš v pohode a vrátiš sa (do zamestnania, domov). Veľká chyba! Ak máš plán B, nikdy nedáš plánu A celých 100%. Ak žiješ doma s rodičmi a prezentuješ sa ako veľká ryba v plytkom jazierku, nie si ani zďaleka tam, kde by si chcel byť. Tu ani nejde o to, že si doma, ale skôr o psychológiu v tvojej hlave, že si ešte stále doma. Osamostatni sa, nechaj zamestnanie, makaj na 100% a ako spieva Michal Dušička: “ak robíš niečo dosť dlho a dobre, lóve prídu samé”. Osamostatnenie sa otvorí tvoju myseľ a prinúti ťa makať, vymýšľať, snažiť sa, byť kreatívny a spoliehať sa iba sám na seba.

Bod číslo štyri: sociálne siete, telefón, počítač

… Facebook a iné sociálne siete už dávno stratili zmysel zbližovania sa a vytvárania nových kontaktov. Je to jedna veľká databáza kontaktov, ktoré sú tvoji potencionálny partneri, alebo kupujúci/klienti. Stal sa z toho jeden obrovský čierny/biely trh plný ponúk a reklám, každý niečo zháňa, predáva, kupuje… A to je pohľad, ktorým by si sa na sociálne siete mal pozerať. Za 20€ môžu tvoju reklamu v skupine o 10.000 členoch vidieť stovky ľudí a je iba na tebe, ako to uchopíš do svojich rúk. Takže už konečne prestaň scrollovať nekonečnú nástenku plnú somarín a staň sa tvorcom kvalitného obsahu, pútavej reklamy a ber to ako svoj najsilnejší a najlacnejší marketingový nástroj s perfektným zacielením na požadovanú skupinu ľudí.

Keď sme už otvorili okienko s technológiami, kde sociálne siete jednoznačne patria, dovolím si poznamenať ešte jednu skutočnosť. Tvoj telefón a tvoj počítač sú pracovné nástroje na tvorenie obsahu a hodnoty pre tvoju firmu. Žiadne hry, PubG, Sims a podobné somariny tam nemajú čo hľadať. Pracuj s kvalitnými ľuďmi na kvalitných veciach. Ver mi, vôbec nevyzerá dobre, ak ideš klientovi ukázať podnikateľský zámer a comp ti štartuje 10 minút, celú prezentáciu hučí ako turbína a máš od neho spotené stehná. Investuj do technológií, ktoré fungujú. Otvorím - idem - zatvorím. Chytím - makám - položím. Nič medzi tým nesmie byť, chýbať, zavadziať alebo ťa spomaľovať. Kvalita vecí, na ktorých robíš svoj biznis sa premieta do produktov a služieb, ktoré ponúkaš a v neposlednom rade sa premieta do kvality teba samého - ako značky.

Bod číslo päť: cez víkend máš oddych

… nebodaj ešte vypneš telefón alebo sa tváriš, že neexistuješ. Veľká chyba. Nemusíš mať otvorené, alebo brať nadčasy, ale 2 dni zo siedmych v týždni je extrémne veľa času. 28,6% nevyužitého času, energie a zahodených príležitostí. Využívaj svoj čas efektívne. Netvrdím, že sa máš pretrhnúť, ale v dnešnej dobe nezodvihnúť telefón je strata (peňazí, zákazníka, príležitosti,…). Ľudia chcú všetko hneď a teraz (a ešte zadarmo najlepšie). Nebude ťa stáť veľa energie a času presunúť volajúceho na pondelok - ale už len to, že si zodvihol telefón ti prinieslo nový biznis alebo zachránilo existujúceho zákazníka. Hoc len malá rada cez telefón, alebo mail ti prinesie ovocie. Maily čítaj aj cez víkend, lebo ľudia volajú menej - ale píšu viac.

Ak nie si v pozícii, že máš na koho presmerovať služobný telefón (najlepšie na niekoho spoľahlivého), musíš to holt robiť ty. Využi víkendový čas na vzdelávanie (Forbes), jednoduché schôdzky, dizajn, reklamu, plánovanie týždňa alebo si len jednoducho “porob poriadok v papieroch”. Také prkotinky, na ktoré cez nabitý týždeň nie je čas. Stále je čo zlepšovať, vymýšľať alebo začať niečo nové/inovatívne, nápomocné, čo ťa posunie vpred.

Bod číslo šesť: BONUSOVÝ BOD - pár jednoduchých rád a skutočností

  • rady si ber iba od ľudí z tvojho biznisu/tvojej sféry podnikania (iní o tom prd vedia)

  • reklama na sociálnych sieťach a googli je najefektívnejšia (ale vymakať to a dobre to nastaviť trvá aj rok)

  • to, čo si práve vymyslel a javí sa to ako úplná novinka už vymyslelo viac, ako 100 ľudí, akurát im bránilo 5 bodov napísaných vyššie, aby to rozvinuli, čiže by som kopol do vrtule, lebo to postupne napadne aj ďalších

  • ak aj po prečítaní tretieho bodu stále bývaš u mamky, tak sa už konečne zbaľ a vypadni

  • všetci ľudia na svete nebudú tvoji zákazníci a klienti, ale to je stále len dobre

  • konkurencia rastie ako huby po daždi a nespí na vavrínoch (ako si spal ty), takže vymýšľaj a uvádzaj do praxe každý deň

  • vytvor si priestor, ktorý bude iba tvoj a kde budeš vedieť tvoriť a pracovať - ak sharruješ kancel s ďalšími piatimi nenormálnymi ľuďmi, stojí za to osamostatniť sa, lebo ťa svojím primitivizmom a ničnerobením ťahajú len dolu

  • doma nikdy nič produktívne nespravíš a ani nevymyslíš, minimálne choď niekam na dobrú kávu do pekného priestoru a určite ťa niečo napadne

  • tí, čo robia biznis a nepiju kávu v skutočnosti nerobia vôbec nič

… a úplne posledná vec: je jedno, čo robíš, ale nikdy nezabudni, že v biznise prezentuješ predovšetkým seba a svoju osobnú značku, sekundárne firemnú a terciárne značku produktu. Ty si sám o sebe značka a väčšinou máš iba jednu šancu, tak to nepokašli.